SFO

SFO Hedegårdens historie
Brønderslev kommune besluttede i 1987 at oprette de første skolefritidsordninger for børn i alderen 6 – 10 år.
Så i august 1987 åbnede skolefritidsordningen, Hedegården, med 53 tilmeldte børn og 5 medarbejdere. I de første par måneder havde fritidsordningen til huse i centerrummet i klynge A og i børnehaveklassens lokale, men 1. oktober rykkede børn og pædagoger ind i det ombyggede cykelskur ved Islands Allé.
Vi har haft vokseværk i de forgangne 14 år, og vi er nu 18 voksne og ca. 160 børn.
Hedegården er opdelt i 2 afdelinger. Afdeling 1 – det tidligere cykelskur, er en bygning på 300 m2 , som ligger i umiddelbar nærhed af Hedegårdsskolen. Cykelskuret er efter en kærlig hånd fra arkitekt og håndværkere blevet en rigtig dejlig fritidsordning.
I denne afdeling går der ca. 80 børnehaveklasse- og 1. klassebørn.
Hedegården er funktionsopdelt med forskellige værksteder, maler-, sy-, klippe/klistre-, træ-, køkken- samt udeaktiviteter.
Afdeling 2 ligger på selve skolen. Her har vi to dejlige lokaler, der er indrettet mere klublignende til de ældste børn. Det ene 2’eren, hvor 2. klasserne holder til, og det andet 3’eren, hvor 3. klasserne går. I denne afdeling er der ligeledes ca. 80 børn.

Foruden disse 2 afdelinger ejer Hedegården et dejligt stykke natur på den anden side af Nordens Allé, TROLDESKOVEN på ca. 600 m2. Her har vi en pavillon, der er indrettet med et lille køkken, et træværksted og et grupperum, som vi bruger til forskellige aktiviteter, så som
at presse blomster, lave blomsterbilleder, karte og filte uld, undersøge ting fra naturen osv.
I Troldeskoven har vi desuden etableret en kombineret skov- og byggelegeplads, hvor børnene har rig mulighed for at bygge huler og huse. Dette område bruges af begge afdelinger i Hedegården.

Vi har også en del dyr på området. Bjerggeder, får, mohairgeder, duer, høns, kaniner og fugle, som børnene deltager i pasningen af og omsorgen for, og vi har en urtehave som børnene deltager i dyrkningen af. Børnene lærer på den måde om årets gang, årstidernes skiften, omgang med dyr, kendskab til forskellige afgrøder og i det hele taget, hvordan man omgås naturen på en fornuftig måde.
Vi har ligeledes et bålhus og et udendørs køkken med en kombineret bage/rygeovn. Vi har investeret i flere forskellige bålrekvisitter, og der bliver både lavet mad over bål, bagt brød i ovnen eller røget fisk, som børnene selv har fanget.

Vores mål i Hedegården er, at børnene skal have mulighed for selv at vælge aktiviteter/værksteder – hver dag er ikke nøje planlagt for hvert enkelt barn. Vi vil gerne give børnene førstehåndsoplevelser, både i skoven og i de forskellige værksteder. Vi finder det af stor betydning, at børnene har lyst og muligheder for at lave ting ud fra deres fantasi og med deres hænder – være kreative. Børnene skal have mulighed for at undersøge og lære. De skal kunne lege uden konstante voksenøjne i nærheden, og de skal være deltagende i det praktiske arbejde – pasning af dyr, køkkenhave, drivhus, vores butik, oprydning og vedligeholdelse m.m.

Teater, sang og musik er også aktiviteter, vi bruger meget tid på. En gang årligt laver vi en forestilling, hvor næsten alle børn er på scenen og underholder forældre, søskende m.fl. Derudover har vi flere gange lavet en stor forestilling, hvor de børn, der har lyst deltager i et teaterstykke/en musical eller andet, som opføres på en stor scene, og som er åben for alle. Personalegruppen skriver selv manuskript, melodier m.m.
Sportsaktiviteter er ligeledes en vigtig del af Hedegårdens hverdag. Vi har mange muligheder for de børn, der gerne vil dyrke forskellige sportsgrene, f.eks. lystfiskeri, badminton, bordtennis, fodbold, basketball, rulleskøjter og hockey.

Vi har gennem årene modtaget fremmedsprogede børn og børn fra amtskommunale skoler og institutioner, som skal tilbage til
Brønderslev kommune/deres skoledistrikt, hvor vi er deres fritidstilbud. Vi arbejder sammen med skolens lærere om det enkelte barn.
Til skole-hjem samtalerne sidder forældre, lærere og kontaktpædagogen fra Hedegården sammen og får i fællesskab talt om
barnets udvikling, trivsel og faglige kunnen.
Hedegårdens personalegruppe er en engageret personalegruppe, som gennem tiderne i samarbejde med forældrene har skabt spændende og anderledes muligheder for børnene. Vi har indført gode traditioner, som altid nyder stor opbakning fra børn, forældre, søskende og
bedsteforældre.

Vores højeste ønske er mere indendørs plads, så der kan blive nogle kroge til mindre grupper af børn, som har behov for at lege uforstyrret.
Det vil ligeledes dæmpe den støj, der nødvendigvis vil opstå, når for mange mennesker er sammen på for lidt plads.
Hedegården har et godt og konstruktivt samarbejde med forældrene. Vi tilstræber at givebåde børn og forældre en rigtig god modtagelse, når de starter i institutionen. Vi ønsker atinddrage forældrene i vores arbejde og skabe dialog i det daglige samvær. Forældre er altid
velkomne i Hedegården – både til uformelle samtaler, arrangementer og til samarbejde i det hele taget.

Vi har nu efterhånden eksisteret så længe, at flere af vores ”tidligere” børn er blevet mellem de ansatte i Hedegården – det har frembragt mange sjove minder.

Skrevet af SFO-leder Dorte Svendsen

Indskrivning i SFO