Erasmus

Hedegårdsskolen har gennem mange år deltaget i internationale udvekslingsprojekter via Erasmus+, hvor vi i årene frem til 2020 har samarbejdet med skoler/nationer fra Frankrig, Italien, Spanien, England, Tyskland og Finland.

Tilskudsmulighederne fra EU og ansøgningerne hertil har i det seneste år ændret sig betydeligt, idet der sidste år blev åbnet for en helt ny type ansøgning - Akkreditering. Denne akkreditering ansøgte vi om i efteråret 2020, og i foråret 2021 modtog vi besked fra vores nationale Erasmus-kontor om, at vores ansøgning var godkendt.
Akkrediteringen gælder for en 7-årig periode og garanterer os deltagelse i den økonomiske pulje af Erasmus-støttemidler, der hvert år tildeles danske skoler og uddannelsesinstitutioner. Dette giver os mulighed for at planlægge aktiviteter i Europa på et noget bredere og mere langsigtet plan end de hidtidige projekter, vi har været involveret i, da disse typisk har virket inden for en 2- eller 3-årig periode ad gangen. Med akkrediteringen følger også en bedre mulighed for fx at sende skolens personale på efteruddannelse, kurser eller i praktik ude i Europa.

Partnere 2021-2024
Med vores godkendte akkreditering for årene 2021-2027 bliver de samarbejdspartnere vi kommer til at foretage udvekslingsbesøg hos i løbet af de næste par år:
•    Finland
•    Rumænien
•    Kroatien
•    Cypern
Når alle fem nationer mødes, kalder vi det for en rejse i ”store gruppe”.
Sideløbende med dette partnerskab har vi indledt et ”venskabsskole-partnerskab” med Finland, hvor vi fremadrettet påregner at gennemføre yderligere én årlig udveksling med dem.

Udveksling og aktiviteter
Formålet med udvekslingsrejserne er bl.a. at give vores elever mulighed for at bruge deres engelsk (eller tysk) uden for landets grænser, og samtidig er det en stor kulturel og lærerig oplevelse at bo hos en udenlandsk familie.
Eleverne indkvarteres privat hos den udenlandske værtselev, der er jævnaldrende (ca. 13-15 år) og dennes familie. Man skal være indstillet på at bo alene i familien, men der vil være fællesprogram med alle andre fra de øvrige partnerlande i dagtimerne (skoledagen). Det vil bestå af forskellige gruppearbejder og udflugter til seværdigheder i det område, der besøges.
I årenes løb har vi haft mange udvekslingsrejser, og alle turene har været særdeles vellykkede. Det er med til at modne vores elever, at de bor alene sammen med deres værtsfamilie, og mange bevarer kontakten længe efter selve projektet er afsluttet.

Tilmelding og værtskab
Der er typisk mellem 8 - 15 elevpladser på en rejse, og hvis der er flere ansøgere, end der er pladser til, trækker vi lod. Elever, der ikke har været med på andre rejser, vil blive prioriteret først. Tilbuddet gælder 7. – 9. klasse, og tilmelding sendes ud til alle i overbygningen ved skoleårets start eller ca. tre måneder før en rejse. Har man deltaget i en rejse, så er man som udgangspunkt forpligtet til også at være vært. Dette er selvfølgelig betinget af, at man stadig er elev på Hedegårdsskolen.

Økonomi
Det koster 500 kr. at deltage pr. elev (forældrebetaling), resten finansieres via støttemidlerne fra Erasmus+. Betalingsoplysninger sendes ud senere, når man har tilmeldt sig.

Rejseplanen
I skoleåret 22/23 er der flg. rejser/aktiviteter med elever:
•    September: 15 elever på ”venskabsskole-besøg” i Helsinki, Finland
•    Oktober: Hedegårdsskolen skal være vært ved besøg af ”store gruppe”
•    Februar: Hedegårdsskolen skal være vært ved ”venskabsskole-besøg”
•    Marts: Ca. 12 elever med ”store gruppe” til Helsinki, Finland
•    Maj: Ca. 8 elever med ”store gruppe” til Larnaca, Cypern

Spørgsmål
Hvis man vil høre mere vedr. Erasmus+ og udvekslingsrejser eller har spørgsmål hertil, kan henvendelser rettes til
Helle Jespersen (HJ)
Henrik Steen (ST)